Αν για τις σύγχρονες επιχειρήσεις ένα δυνατό, ευγενές και φιλόδοξο όραμα αποτελεί προϋπόθεση επιτυχίας, οι οικογένειες που ασχολούνται με την αμπελουργία και την οινοποίηση ξεκινούν με πλεονέκτημα. Το κρασί απαιτεί από μία επιχείρηση να δει το μέλλον, απλά και μόνο επειδή το αμπέλι, σε αντίθεση με άλλες καλλιέργειες είναι πολυετές – τα επιτυχημένα brands είναι και αυτά πολυετή. Η οικογένεια Μπουτάρη της Κυρ-Γιάννη αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα αυτής της ιδέας, καθώς συμμετέχει επί δύο σχεδόν αιώνες σε όλες τις πτυχές της οινοποιίας και έχει ένα ισχυρό εταιρικό όραμα.
Όλα άρχισαν λίγο μετά την επανάσταση του ‘21, σε μια εποχή που η ποιότητα του ελληνικού κρασιού ήταν σχετικά χαμηλή, αντιπροσωπεύοντας ωστόσο το κατ’ εξοχήν εμπορεύσιμο προϊόν που κυκλοφορούσε στην τοπική ή περιφερειακή αγορά, η οποία δεν είχε τότε ούτε υψηλά εισοδήματα ούτε ειδικές απαιτήσεις.
Το 1879, ο Γιάννης Μπουτάρης ο γηραιότερος, από το ορεινό χωριό Νυμφαίο της Δυτικής Μακεδονίας, ξεκινά επισήμως την επιχείρηση κρασιού της Νάουσας έχοντας την ιδέα να επενδύσει τα πάντα στην εμφιάλωση κρασιού και τη δημιουργία ονόματος και ετικέτας. Για την εποχή είναι ένας πρωτοπόρος και παρόλο που δεν το γνωρίζει είναι και ο γενάρχης μιας εξαιρετικής οικογενειακής επιχειρηματικής και οινικής παράδοσης που σήμερα, αποτελείται από οραματιστές και σκληρά εργαζόμενους οινοποιούς.
Τα τρισέγγονα, Στέλιος και Μιχάλης Μπουτάρης, πέμπτη γενιά οινοποιών, παιδιά του Δημάρχου Θεσσαλονίκης και ιδρυτή της εταιρείας Κτήμα Κυρ-Γιάννη, Γιάννη Μπουτάρη, και κυρίως, σημερινοί επικεφαλής της επιχείρησης επιβεβαιώνουν: «Στην οικογένειά μας ποτέ δεν λατρέψαμε το παρελθόν. Δεν έχουμε προγονολατρεία, παρ’ όλο που είμαστε από τους λίγους οινοποιούς στην Ελλάδα που έχουμε να δείξουμε κρασιά από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που ακόμα πίνονται. Γιατί ζούμε πολύ στο τώρα και γι’ αυτό και είμαστε στην πρωτοπορία. Κάθε μέρα, είμαστε ανήσυχοι. Κάθε μέρα, δουλεύουμε καινούριες πρακτικές, κάθε μέρα, προσπαθούμε να βελτιώσουμε τα κρασιά μας από το αμπέλι μέχρι τη φιάλη. Κάθε μέρα, προσπαθούμε γίνουμε ακόμα καλύτεροι. Αυτό βέβαια, δημιουργεί μία μεγάλη παράδοση γιατί δημιουργούμε συνεχώς καινούρια πράγματα και αυτό είναι ουσιαστικά που καθορίζει τη φιλοσοφία της Κυρ-Γιάννη. Η καινοτομία χτίζει την παράδοση.»
Αυτό το βίντεο αναδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους η Κυρ-Γιάννη υιοθετεί μια προσέγγιση πολλών γενεών προκειμένου να διαπραγματευτεί και να βρει την ισορροπία μεταξύ βραχυπρόθεσμων αποδόσεων και μακροπρόθεσμης αξίας. Είναι ακόμα μία μικρή ταινία μνήμης για την οικογένεια Μπουτάρη και το πώς εκφράζει τη φιλοσοφία και τον χαρακτήρα της, μέσα από τα κρασιά που δημιουργεί για την Κυρ-Γιάννη και τον κόσμο.
Συστήνουμε να διαβάσετε:
«Around the world in eighty wines» του Mike Veseth (2017)
«Η ιστορία του ελληνικού κρασιού» – Συλλογικό έργο (1990)